Brugerrådet
Brugerrådets formål er at skabe et positivt samarbejde mellem lystbådehavnens brugere (personer med båd eller bådplads i havnene), maritime foreninger og Faaborg Havn. Brugerrådet skal være forum for dialog og drøftelse af gode ideer, som kan forbedre og udvikle lystbådehavnens faciliteter for sejlere borgere og turister.
Brugerrådets medlemmer
Præsentation af medlemmerne:
Erik Schmidt - havnemester
Sigurd Lund Henriksen - plads 310 - valgt af fastliggerne
Tommy Tandrup Jacobsen - Træskibsforeningen
Bent Ipsen - Formand for Faaborg Bådejerforening - plads 263
Jes Graversen - Faaborg Sejlklub
Steen Povlsen - plads 463 - valgt af fastliggerne
Poul Erik Simonsen - SG100 Marna
Anders Høj - Faaborg Amatørfiskerforening
Brugerrådsmøde 22. november 2023
Faaborg Havns brugerrådsmøde.
Onsdag d. 22. november 2023 kl. 13.30-15.30 på Havnekontoret
Deltagere: Sigurd L. Henriksen, Kim Galschøidt, Steen Povlsen, Jes Graversen, Bent Ipsen, Per Thomsen, Michael Christensen(træskibsforeningen), Erik Schmidt, Jens Peter.
Referat:
Fra Havnen:
- Havnemester orienterer om havnens økonomi
Økonomien ser fornuftig ud. Der kommer dog nogle uforudsete udgifter til reparation af landstrømsanlæg samt el- standere og ny brugt traktor, ligesom udgifter til stormflodsfølger er på vej.
- Igangværende og nye tiltag, herunder højvandsstatus.
Overvejelser om mulige foranstaltninger til sikring af el standere ved højvande. Genvurdering af ”aktionscard” i.f.t. mulige foranstaltninger til hindring af vandstandsskader.
- Aftale om årligt brugermøde i marts md. jf. Vedtægterne (Valg af brugerrådsrepræsentanter)
- marts 2024 kl. 19.00 aftalt stormøde med tilmelding af hensyn til lokalitet.
Havnen laver dagsorden. Evt. med indlæg af FLID eller andre for at til-
trække flest mulige havnebrugere.
- Potientel skiltning med lystfiskeri tilladt -egnede steder
Drøftelse af mulige steder at fiske på havnen. Der er enighed om en mulighed på ydersiden af kulturhavnsmolen samt på færgeopmarch molen.
Fra brugerne:
- Mødekalende 2024 herunder valgprocedure (valg hvert andet år)
Brugermøder 2024:
Onsdag d. 20. marts 2024 kl. 17.30 (før stormøde kl. 19.00)
Onsdag d. 5. juni kl. 14.00 (Havnens dag)
Onsdag d. 11. september kl. 14.00
Onsdag d. 27. november kl. 14.00
- Nyhedsbrev til brugerne
Ønske om udsendelse af jævnlige nyhedsbreve fra havnen med (mere overordnede) informationer. Havnen udsender.
- Tulip og arbejdsgruppe ( kontakt: Rikke Faldgreen)
Valg af repræsentant fra Brugerrådet til arb. gruppe omkring Slagterigrunden. Formanden vælges.
- Flere grill muligheder for gæstesejlere.
Der er ønsker om at opholdsarealet ved legepladsen på den gamle havn forbedres med læhegn og måske grillhus. Er det en mulighed at frivillige medhjælpere kan indgå og bistå havnen med sådanne opgaver ???
Tages op som punkt på årsmødet i marts 2024.
- Forsikringskrav til fastliggere. Kontrol heraf ?
I Havnens lejekontrakt står at båden skal være ansvarsforsikring.
I forbindelse med optagning og isætning af andre end havnens tilhørende både, kræves forsikring af båden.
- Autocamperes tilgængelighed under optagning og søsætning af havnens både.
Det har været vanskeligt for autocampere at komme frem til de faste autocamperpladser under perioder med optagning og udsætning af både. Af hensyn til sikker manøvrering med bådvogn må adgangen begrænses. Bedre skiltning etableres.
- Status på hængeparti vedr. pristalsregulering af havnetakster samt ”gamle” brugeres takster.
Havnen følger op på kommunens status.
OBS! Næste ordinære møde er onsdag d. 20 marts kl. 17.30 (før stormøde)
Punkter der afventer afklaring:
- Maling af døre på toiletter ved Bådejerforeningen.
Havnen sætter 2 ny døre i den gamle toiletbygning.
- Nyt masteskurs placering.
P.t. ser det ud til at kommunen har indtegnet nyt masteskur bag Båd og Motor. Båd og motors udvidelsesønsker kendes ikke med sikkerhed. Disse
projekter reducerer antallet af eksisterende vinteropbevaringspladser med vel ca. 20-25 pladser. Der er ikke p.t. anvist erstatningsarealer andetsteds. Må drøftes med kommunen. (evt. tages op på årsmødet hvor politikere deltager)
- Legeplads renovering - skabe ny læpladser -grillhus. Havnen vurderer løsning.
- Forbedring af rampeforhold – bedre plads ved anlægsbro.
Et par pæle som broforlængelse kunne være en rimelig billig løsning for plads til 2 både. Havnen vurderer muligheden ved næste pæleslåning.
- Pullerter på de gamle broer i marinaen: Har været drøftet før, af hensyn til at gøre det lettere for ældre sejlere at fortøje. Det blev besluttet at erfaringer fra de ny broer i inderhavnen skulle danne grundlag for evt. samme ordning kunne bruges i marinaen. Der er gode erfaringer fra de ny broer i inderhavnen som kan overføres til broerne i marinaen. Der er imidlertid forbundet en udgift hermed som havnen skal kunne indarbejde i budgettet.
Havnen oplyser at det kun er 3 af broerne der eventuelt har behov for pullerter. Ønsket vil løbende blive vurderet i.f.t. budgettet.
Under ekstremt højvande vil sikring af fortøjninger lettes.
- Udhængsskabe til opslag
Skabene trænger til en renovering. Havnen arbejder videre med det.
- Affaldshåndtering for både og autocampere. Ny affaldsordning er indført. Bedre anvisning på beholderne på dansk/tysk/engelsk. Indhegning ?
Beholdere kun for sejlerne !
Der bliver påsat piktogrammer.
Drøftet indhegning med adgangskort (havnekort) for at undgå misbrug fra andre end havnens brugere. Forventes løst næste år.
Brugerrådsmøde 20. marts 2024
Faaborg Havns brugerrådsmøde.
Onsdag d. 20. marts kl. 17.30 (før årsmøde kl. 19.00)
Sted: Øhavsmuseet
Deltagere: Sigurd L. Henriksen (brugervalgt), Niels Østergaard (Amatørfiskerne), Steen Povlsen (brugervalgt), Jes Graversen (Sejlklubben), Bent Ipsen (Bådejerforeningen), Poul Erik Simonsen (Marna) afbud, Michael Christensen (træskibsforeningen) afbud, Erik Schmidt (havnemester) og Michael Christensen (havneadministration), Havnen.
Referat:
Fra Havnen:
- Havnemester orienterer om havnens økonomi:
Merudgifter 2023:
Landstrømsnedbrud – Overlapningsløn 3 havnemestre – Rentestigninger – Ny brugt traktor – Stormfloden – El standere – Indkøb af bådstativer – Nye færgebomme.
Sammenlagt et underskud på godt 1 mill. i 2023.
- Igangværende og nye tiltag, herunder højvandsstatus.
Havnen undersøger hvilke højvands sikringssystemer der evt. skal anskaffes. Kort status på hvad der er udbedret, og hvad der mangler.
- Rød/grønne skilte ny procedure? Skiltene er altid på grøn medmindre, at du aktivt vender dit skilt til rødt fordi du ved du kommer retur samme dag/nat.
Fra brugerne:
- Status på hængeparti vedr. pristalsregulering for 2023 af havnetakster samt ”gamle” brugeres takster. (Redegøres på Stormøde – se referat herfra)
- Plan over hvad der er havnens arealer, m.h.p. oversigt over hvad Brugerrådet skal/kan være opmærksomme på.
Havnemesteren laver et oversigtskort over havnens arealer til næste møde.
- Havnens legeplads ved Øhavsmuseet. Byrådet har givet Øhavsmuseet dispositionsret over pladsen i.f.m. en kommende udvidelse. Pladsen skal helt ommøbleres iflg. planerne med fjernelse af nuværende legeredskaber og omlægning til bl.a. vandarealer og mere ”læring” i legepladsfunktionen. ER det OK??.
Brugerrådet v/ Sigurd og Bent har d.d. haft møde med Museets ledelse om fremtiden for legepladsen. Vi har gjort rede for at havnen i stort omfang har brug for den indhegnede lege- og grillplads som service til gæstesejlere og byens borgere. Vi har givet information om, at det forventer vi også den fremover skal have og indrettes efter, selv om byrådet har besluttet at brugsretten overgår til museet. Hvornår ændringen af pladsen sker er uvist, idet det afhænger af om der kan fås fondsmidler til museets udbygning. Museet har også kontakt til byens dagpleje m.h.p. deres anvendelse af pladsen. Det aftales med museets ledelse at Brugerrådet og Dagplejerne indbydes til drøftelse og planlægning af pladsens fremtidige indretning når tidsplanen kendes.
- Havnens meddelelser indeholder præcis cpr – er det ikke en fejl ?
Cpr nr. kommer ikke fremover på havnens udsendelser, da det er sendt personligt til hver enkelt e-Boks, er der ikke tale om et brud på sikkerheden.
OBS! Næste ordinære møde er onsdag d. 5. juni 2024 kl. 14.00 i Amatørfiskernes klubhus. Kl. 15.30 er der samme sted grillarrangement. Havnen er vært med pølser og en gang drikkelse for havnens brugere generelt. Amatørfiskerne stiller grilludstyr til rådighed. Kl. 16.00 Byder Havnemester velkommen.
Kommende møder i 2024:
- 26/9 kl. 14 (ny dato i.f.t. tideligere aftale d. 11/9) samme dag er der møde med TMU. (tidspunkt og sted ?)
- november med julefrokost (ændret fra 27/11 tidl aftale) . Tidspunkt aftales på næste møde.
Punkter der afventer afklaring:
- Nyt masteskurs placering.
P.t. ser det ud til at kommunen har indtegnet nyt masteskur i sammen-
hæng med Båd og Motors udbygning. Da deres udbygningstidsplan er
usikker, gør det masteskursanlæg svær at planlægge da bygningerne er
sammenhængende.
Havnen har tanker om i stedet at placere masteskuret langs med bro 1.
Båd og motors udbygningsplaner med sammenhængende masteskur
reducerer antallet af eksisterende vinteropbevaringspladser med ca. 20-25
pladser. Der er ikke p.t. anvist erstatningsarealer andetsteds. Må drøftes
med kommunen. Evt. tages op på mødet med TMU i september 2024.
- Forbedring af rampeforhold – bedre plads ved anlægsbro.
Et par pæle som broforlængelse kunne være en rimelig billig løsning for plads til 2 både. Havnen vurderer muligheden ved næste pæleslåning.
- Pullerter på de gamle broer i marinaen: Har været drøftet før, af hensyn til at gøre det lettere for ældre sejlere at fortøje. Det blev besluttet at erfaringer fra de ny broer i inderhavnen skulle danne grundlag for evt. samme ordning kunne bruges i marinaen. Der er gode erfaringer fra de ny broer i inderhavnen som kan overføres til broerne i marinaen. Der er imidlertid forbundet en udgift hermed som havnen skal kunne indarbejde i budgettet.
Havnen oplyser at det kun er 3 af broerne der eventuelt har behov for pullerter. Ønsket vil løbende blive vurderet i.f.t. budgettet.
Under ekstremt højvande vil sikring af fortøjninger lettes.
- Udhængsskabe til opslag
Skabene trænger til en renovering. Havnen arbejder videre med det.
- Affaldshåndtering for både og autocampere. Ny affaldsordning er indført. Bedre anvisning på beholderne på dansk/tysk/engelsk. Indhegning ?
Beholdere kun for sejlerne !
Der bliver påsat piktogrammer.
Drøftet indhegning med adgangskort (havnekort) for at undgå misbrug fra andre end havnens brugere. Forventes løst næste år.
Brugerrådet - Formandens Beretning 20.3.24
VELKOMMEN
Syntes lige vi skal lave en kort præsentations runde af de personer som sidder i Brugerrådet.
Bent Ibsen: Bådejerforeningen – vores super sekretær
Jes Graversen: Sejlklubben
Steen Povlsen: Lystbåde havnen og på valg
Poul Erik Simonsen: Marna – nyt medlem
Niels Østergaard: Øhavs Centret – nyt medlem
Michael Christensen: Håbet
Sigurd Lund Henriksen: Lystbåde havnen og på valg (formand)
Erik Schmidt: Havnemester
Vores FOCUS punkter, og det vi vil arbejde med fremad --
Masteskur: Placering og indretning
Vedtægter: Høringsproblematikken eller mangel på samme!!!
Rådet skal høres ved lokalplaner & projekter i og omkring havnen.
Legeplads: Legepladsen ved Ø Havs museet
Vinteropbevaring:
Beretning: 2022 og 2023
Hvad har vi arbejdet med i udvalget de 2 sidste år.
Maritim weekend:
Vi startede op i 2022, og ville forsøge at lave samme marked som de havde i Rudkøbing.
Stort arbejde at få op at stå, men det lykkedes med begrænset succes !! vi havde ingen økonomi, så en svær opgave at starte op.
Det krævede mange møder, og besøg ved de lokale virksomheder på havnen, som bakkede positivt op omkring projektet.
Projektet indeholdt salg af brugte både, og maritimt loppemarked over 2 dage -lørdag og søndag. Desværre havde vi ikke lige vejret med os, så ej en stor succes.
Vi fik en del PR på det i de lokale medier, og på TV 2 - så god reklame for havnen og byen.
Vi forsøgte igen i 2023, nu havde vi jo konceptet og forsøgte med 1 dag, men stadig begrænset succes.
Rådet evaluererede og blev enige om, at målet ikke stod i mål i forhold til indsatsen, så lige nu her er projektet sat på pause.
Vand på broerne:
Vi fik søsat forsøg med gratis vand på broerne i en 2-årig periode, og sidste nye melding er, at det fortsætter.
Masteskur / areal ved sejlklub:
Der blev vi overhalet inden om, lige pludselig forlød det at sejlklubben havde overtaget masteskuret ved siden af sejlklubben, og P arealet over for Båd & Motor.
Rådet forsøgte at få indsigt i hvad der lige var sket!!!!
Vi har vores vedtægter for rådet som kommunalbestyrelsen har godkendt, at arbejde ud fra.
I vedtægterne står det at rådet skal høres om alle planer, og projekter på havnens arealer.
Det er ikke fordi vi vil stoppe udviklingen for sejlklubben, men måske kunne vi havde bidraget med konstruktive løsninger.
Nu kommer det til at koste en hel del penge at bygge et nyt masteskur, kommunen har afsat 5-600.000 kr. og hvor skal det lige placeres???
Båd & Motor planer med at udvide mod syd med en halbygning, og der ligger forslag om, at bygge masteskuret på siden af hallen.
Det vil påvirke at der bliver mindre areal til vinteropbevaring af havnens brugere. Udfordringer er så lige, hvor er der et areal som kan erstatte arealet hvor der bliver bygget, og hvor bådene så kan placeres.
Vi har kontakt til Rikke Faldgreen fra kommunen, som sidder som projektchef for arealer på havnen. Hun har lovet vi bliver hørt og inddraget i processen
Havnemester:
Frank forlod os, og stillingen blev opslået, og Kim var midlertidig havnemester og gjorde det godt, men valgte ikke at søge jobbet.
Da vi repræsenterer 650 brugere syntes rådet, at vi burde være med til at ansætte den nye havnemester.
Det lykkedes efter en del benarbejde, og det blev så mig der fik æren af at være med i processen.
Håber vi har valgt den rigtige, og kan se Erik har taget godt fat i det udfordrende job.
Pladsleje:
Der har været fejl ved pladsopkrævningen, det arbejder kommunen på at få styr på meldes der ud.
En del dialog omkring, at udligne gamle og nye aftaler / kontrakter.
Det er TMU og Erik der er i processen.
Nyhedsbrev:
Vi har fået gang i nyhedsbrevet igen, først skulle vi præparere Frank og nu Erik. Rådet syntes det er optimalt, at blive orienteret løbende om hvad der sket på vores havn, og planer frem over.
Legeplads ved Øhavs museet:
Hvis I har fulgt med i medierne omkring Museet og deres store planer, de vil ændre på legepladsen i forbindelse med museet.
De vil ændre den radikalt, og det er vi ikke tilfredse med. I dag er legepladsen meget populær for vores gæstesejlere og dagplejemødre og institutioner og bedsteforældre med deres børnebørn og alle vores turister.
Vi mener jo at pladsen skal være optimal for de brugere jeg lige har nævnt, og være en del af havnemiljøet.
Vi har i dag holdt møde med Museet, og fået aftalt at rådet bliver inddraget i den videre proces og indretning.
Dette var i korte træk, hvad vi har beskæftiget os med.
Spørgsmål?
I er altid velkommen til at kontakte os i og omkring havnen, i finder os på havnens hjemmeside under Brugerråd.
Sigurd Lund Henriksen 20/3-2024
Referat fra møde 5. juni 2024
Faaborg Havns brugerrådsmøde.
Onsdag d. 5. juni 2024 (grundlovsdag) kl. 14.00
Sted: Faaborg Amatørfiskeforenings klubhus
- 16.00 afholdes Havnens dag samme sted, hvor havnen er vært med pølser og brød til havnens brugere generelt. Herudover havde havnen arrangeret helikopterarrangement samt opvisning med eftersøgningshunde til havs med bistand fra Dansk Søredningsselskab og Hjemmeværnet.
Deltagere: Sigurd L. Henriksen (brugervalgt), Niels Østergaard (Amatørfiskerne), Steen Povlsen (brugervalgt) afbud, Jes Graversen (Sejlklubben), Bent Ipsen (Bådejerforeningen), Poul Erik Simonsen (Marna) afbud, Michael Christensen (Træskibsforeningen) afbud, Erik Schmidt (havnemester) Michael Christensen (havnens adm.)
Referat:
Fra Havnen:
- Havnemester orienterer om havnens økonomi:
- Forventningerne til budget 2024 er et plus, der kan reducere det overførte underskud fra 2022.
- Der arbejdes med at forhøje opfyldet på Munkholm inkl. rørføringer til el med henblik på fremtidige autocamperpladser.
- Igangværende og nye tiltag. Status nyt masteskur.
- Havnen har rykket for afklaring/placering af nyt masteskur i kommunens administration. Fysisk placering er endnu usikker. Der har været kontakt til Sejlklubben for fremtidig brug af det masteskur Sejlklubben har overtaget. Det tegner til at en fremtidig leje for de kommende par år kan lade sig gøre. Årlig leje er 15.000 kr. Mastestativet der står udendørs ved Sejlklubben er nedtaget og bliver ikke sat op samme sted – havnen undersøger alternativt sted til genopsætning.
- Helikopterrundflyvning med landing og take off fra ISPS området er planlagt på 3 onsdage i juli af firmaet Skycopter.
- ”Havhave” overvejes etableret af interessegruppe.
- Mulighed for permanent folkeregisteradresse på Faaborg havn er ved at blive undersøgt ved forvaltningen.
Rød/grønne skilte ny procedure- status
- Fastliggerens skilt er altid på grøn, medmindre at du aktivt vender dit skilt til rød, fordi du ved, at du kommer retur samme dag/nat.
- Fastliggeren som aldrig overnatter ude, kan lave en aftale med havnen, om at deres pågældende skilt altid er på rød.
- Havnens intention er, at nuværende procedure kun skal fungere i de 3 sommermåneder (juni, juli og august), hvor der er stort behov for ledige pladser til gæstesejlere.
- Fastliggere er meget velkomne til herudover at påføre det røde skilt en dato for tilbagevenden til orientering for gæstesejlerne.
Fra brugerne:
- Plan over hvad der er havnens arealer, m.h.p. oversigt over hvad Brugerrådet skal/kan være opmærksomme på, herunder leje/salg af arealer.
Havnemesteren har udarbejdet en skitse over havnens arealafgrænsning som blev udleveret til Brugerrådet. 2. Orientering om fællesmøde med værfterne.
Brugerrådet (fm + sekr.) har afholdt møde med værfterne på baggrund af kommunens planer omkring slagteriet og havnen. På mødet blev man enige om at invitere repræsentanter for kommunens administration til en drøftelse, der efterfølgende er fastsat til d. 11/6-24 på Faaborg værft.
Følgende emner er på dagsordenen:
- Fremtiden for Faaborg havn
- Ensretning af trafikken på Værftsvej/Lillestrand
- Plads til vinteropbevaring af både
- P-pladser i sommerhalvåret
- Vedtægter for Brugerrådet – konsekvenser ved manglende høring?
- TULIP bygningen – ny direktør – bestyrelsens beføjelser?
- Nyt masteskur
Såfremt brugerrådets medlemmer har bemærkninger til punkter, der også bør med kontakt så kontakt formanden snarest.
Havnemesteren vil meget gene involveres i sådanne møder fremover.
- Betaling ved vognmands op og nedsætning ved bådkran?
Alle brugere skal betale for vognmandsisætning/optagning. Sejlklubben er efter aftale friholdt de 2 dage om året, hvor de har deres fælles optagning og isætning, af de både som står på sejlklubbens plads om vinteren.
En pris for fastliggere og dobbelt op for udefrakommende både (herunder også Amatørfiskeforeningens havn). Der er ophængt anvisning på betaling ved udsætningspladsen foran Faaborg Sejlklub.
- Kontakt til havnen via telefon – fungerer det ?
Der arbejdes fortsat på at få en optimal funktion – telefonkontakten er pt. centralstyret via kommunens server, og det er havnens håb, at det snarligt kan styres decentralt fra havnen.
- Brugerklage over manglende svar på mail til havnen
Havnen overvejer at få et autosvar ved henvendelser pr. mail til havnens virksomhedspostkasse, således at hver enkelt får en kvittering på at mailen er nået retsmæssigt frem. Der kommer generelt mange henvendelser, og havnen tilstræber naturligvis at svare alle hurtigst muligt.
- Status vedr. fiskeauktionens fremtid ?
Lejemålet udløber i 2027. Under afklaring.
Kommende møder i 2024:
- 26/9 kl. 14 - samme dag er der møde med TMU (kommunens Teknik og miljøudvalg). (TMU afsat til kl. 15-16.30 deres dagsorden)
Vi satser på at holde det ordinære mødet i kommunens adm. bygningen (rådhuset) i Faaborg kl. 14.00
- november med julefrokost. Aftalt til kl. 14.00.
Punkter der afventer afklaring:
- Nyt masteskurs placering.
P.t. ser det ud til at kommunen har indtegnet nyt masteskur i sammenhæng med Båd og Motors udbygning. Da deres tidsplan er usikker, gør det placeringen svær at planlægge da bygningerne er sammenhængende. Havnen har tanker om i stedet at placere masteskuret langs med bro 1. Båd og motors udbygningsplaner med sammen-hængende masteskur reducerer antallet af eksisterende vinteropbevaringspladser med ca. 20-25 pladser. Der er ikke p.t. anvist erstatningsarealer andetsteds. Må drøftes med kommunen. Evt. tages op på mødet med TMU i september 2024.
- Forbedring af rampeforhold – bedre plads ved anlægsbro.
Et par pæle som broforlængelse kunne være en rimelig billig løsning for plads til 2 både. Havnen vurderer muligheden ved næste pæleslåning.
- Pullerter på de gamle broer i marinaen: Har været drøftet før, af hensyn til at gøre
det lettere for ældre sejlere at fortøje. Det blev besluttet at erfaringer fra de ny broer i inderhavnen skulle danne grundlag for evt. samme ordning kunne bruges i marinaen. Der er gode erfaringer fra de ny broer i inderhavnen som kan overføres til broerne i marinaen. Der er imidlertid forbundet en udgift hermed som havnen skal kunne indarbejde i budgettet. Havnen oplyser at det kun er 3 af broerne der eventuelt har behov for pullerter. Ønsket vil løbende blive vurderet i.f.t. budgettet.
Under ekstremt højvande vil sikring af fortøjninger lettes.
- Udhængsskabe til opslag
Skabene trænger til en renovering. Havnen arbejder videre med det.
- Affaldshåndtering for både og autocampere. Ny affaldsordning er indført. Bedre
anvisning på beholderne på dansk/tysk/engelsk. Indhegning ?
Beholdere kun for sejlerne ! Der bliver påsat piktogrammer.
Drøftet indhegning med adgangskort (havnekort) for at undgå misbrug fra andre end
havnens brugere. Forventes løst næste år (2024).
Referat 26. september 2024
Faaborg Havns brugerrådsmøde.
Torsdag d. 26. September. 2024 kl. 14.00
Sted: Faaborg rådhus mødelokale M 23
Deltagere: Sigurd L. Henriksen(brugervalgt), Niels Østergaard(Amatørfiskerne), Steen Povlsen( brugervalgt(afbud), Jes Graversen(Sejlklubben), Bent Ipsen (Bådejerforeningen), Poul Erik Simonsen (Marna), Michael Christensen(træskibsforeningen)(afbud), Erik Schmidt (havnemester), Michael Christensen (havnens adm.)
Referat:
Fra Havnen:
Nyt Slogan for havnen: "Havnen hvor stort set alt kan lade sig gøre"
Havnemester har for få dage siden lavet oplæg til temadag for TMU (Teknik og miljøudvalget) hvorfor dette nedenfor refereres for Brugerrådet:
- Havnen har p.t. omkring 8o ledige pladser i Marina og Inderhavn
- Havnen har følgende bemanding: 57 timer/ugl i administrationen- 74 timer/ugl som havneassistenter + 1 sæsong fuldtidsassistent i 5 mdr. i sommerperioden. Herudover har Havnemester det overordnede ansvar for ø -færgen med 16-17 ansatte.
- Belægningen i havnen i 2024 er stort set som i 2023 med omkring 11.300 overnatninger. Juni i år har været væsentligt dårligere end 2023 som følge af vejret var dårligt. Antallet af autocamper overnatninger har et stigende omfang og når i 2024 op på 16-1700.
- Økonomi. Det samlede budget for 2024 forventes at resultere i et underskud på ca. 700.000 kr., hvilket er en forbedring og medvirker til, at det overførte underskud fra 2023 nedbringes med ca. 500.000 kr.
- Havnens udfordringer i 2024: Merforbrug pga stormflod i okt. 2023- Manglende indtjening på ISPS området efter Blue Stars konkurs – Renovering af nedslidte faciliteter til gæstesejlere/turister – Potientiel begrænsning af bådopbevaring på land til vinteropbevaring – Overdragelse af areal til sejlklubben(mangel på masteskur og udgifter til nedtagning af mastereol, samt leje af havnes gamle masteskur) – Stigende renter.
- Udvikling af Kulturhavnen. Træskibsforeningen har opsat 5 containere der p.t. smukkeseres med træbeklædning – Sejlklubben har fået nyt dommerhus på området – Der pålægges pt 2500 tons nyt fyld med granitskærver på toppen – Dialog om stempel fra Skibsbevaringsfonden som "Maritim Kulturhavn". I så fald er Faaborg nr. 2 havn i DK med denne betegnelse – Planer om flagbastion – Ansøgning til Real Dania om værksted/foreningshus, et gratis tilbud til foreninger og lignende, finansieret af Real Dania – Planer om pælefortøjning med gangbar Y- bom.
- ISPS området i erhvervshavnen er godkendt frem til maj 2029. Planlagt anløb af krydstogtskib i SEPT 2026. Mulige aktiviteter er flere anløb af krydstogtsskibe, udskibning og løsning af diverse laste.
- Kommende projekter: Ny udlejningskontrakter vedr. fiskesalgsforeningen – P-pladser til autocampere på Munkholm evt. ISPS området – Afhænde kontanter i betalingsautomater, så der fremover kun kan bruges kreditkort- Ordnede forhold vedr. lejekontrakter på "fiskehusene -Ny eldreven ø-færge- Renovering/Modernisering af eksisterende gæstefaciliteter – Udvikling af Kulturhavnen – Nyt masteskur – Mågeregulering på slagteribygningen – Legeplads ved Ø-havsmuseet – Løbende vedligeholdelse af kajanlæg, spuns og broer(gennemsnitlig årlig omkostning ca. 700.000)
Fra brugerne:
Gennemgang af følgende punkter fremsendt til TMU udvalget:
- Nyt masteskur – er de afsatte 600.000 kr frigivet? Hvornår kan Havnen påbegynde opførelsen – og hvad hvis prisen bliver dyrere end de afsatte midler ? Kunne kommunen tilbagekøbe det solgte masteskur af sejlklubben (solgt for 65.000 kr)
- Ensretning af værftsvej ?
- Boder på havnefronten langs Havnegade og foran Øhavsmuseet (hvilke krav til boder)
- Plan (lokalplan) for havneområdet/Tulipbygningen/Slagterigrunden/Havnen- herunder muligt salg og langtidsleje af Havnens arealer til private / firmaer.
- Øhavsmuseet -status, herunder legepladsproblematikken inclusive, hvem der vedligeholder pladsen, indtil den skal "forvandles", idet kommunalbestyrelsen har overdraget brugsretten for legepladsen fra Havnen til Øhavsmuseet.
- Vinteropbevaring af både – potientielt mangel på vinteropbevaringspladser ved opførsel af nyt masteskur samt udleje af større areal til Båd og Motor. Kan noget af pladsen ved Tulipbygningen/Slagterigrunden (grusparkeringen) evt bruges i perioden okt. til april ?
- Autocamperpladser på havnen -udvidelse af eksisterende pladser samt etablering af nye pladser ved opfyldet på Munkholm.
- P-pladser for sejlere og turister i sommersæsongen – bliver der bevaret p-pladser ved slagterigrund eller andet sted ?
- Havnemesters arb. opgaver i.f.t. kommunens administration. Er oplevet til at fylde meget gennem de seneste havnemestre. Går ud over Havnens lokale kontakter.
- Fiskesalgsforeningens fremtid ? Mulighed: lejemål overgår til havnen selv m.h.p. servicebygninger i fremtiden.
- Ekstrabevilling til modernisering af toilet/bad/vaskeri ved Vestkaj 7?
- Mågeproblemer på Tulip taget – plan for reduktion ? Hvem har ansvaret ?
- Vedtægter for brugerrådet – høring undlades jævnligt af det politiske niveau – konsekvenser?
Brugerrådet (minus havnemesteren, havnens adm. og øvrige afbud) havde umiddelbart efter det ordinære Brugerrådsmøde 11/2 times debat med TMU (Teknik-og miljø udvalget) om ovennævnte punkter 1-13. Der afventes punktreferat fra kommunens forvaltning herom. Vedr. boderne på havnen afholder kommunen en høring herom d. 21/10-24 kl. 18.00. Brugerudvalget inviteres.
Kommende møder i 2024:
- november med julefrokost. Aftalt til kl. 14.00.
Punkter der afventer afklaring:
- Nyt masteskurs placering.
P.t. ser det ud til, at kommunen har indtegnet nyt majeskur i sammen-
hæng med Båd og Motors udbygning. Da deres udbygningstidsplan er
usikker, gør det masteskursanlæg svær at planlægge da bygningerne er
sammenhængende.
Havnen har tanker om i stedet at placere masteskuret langs med bro 1.
Båd og motors udbygningsplaner med sammenhængende masteskur
reducerer antallet af eksisterende vinteropbevaringspladser med ca. 20-25
pladser. Der er ikke p.t. anvist erstatningsarealer andetsteds. Må drøftes
med kommunen. Evt. tages op på mødet med TMU i september 2024.
- Forbedring af rampeforhold – bedre plads ved anlægsbro.
Et par pæle som broforlængelse kunne være en rimelig billig løsning for plads til 2 både. Havnen vurderer muligheden ved næste pæleslåning.
- Pullerter på de gamle broer i marinaen: Har været drøftet før, af hensyn til at gøre det lettere for ældre sejlere at fortøje. Det blev besluttet at erfaringer fra de ny broer i inderhavnen skulle danne grundlag for evt. samme ordning kunne bruges i marinaen. Der er gode erfaringer fra de ny broer i inderhavnen, som kan overføres til broerne i marinaen. Der er imidlertid forbundet en udgift hermed, som havnen skal kunne indarbejde i budgettet.
Havnen oplyser, at det kun er 3 af broerne, der eventuelt har behov for pullerter. Ønsket vil løbende blive vurderet i.f.t. budgettet.
Under ekstremt højvande vil sikring af fortøjninger lettes.
- Udhængsskabe til opslag
Skabene trænger til en renovering. Havnen arbejder videre med det.
- Affaldshåndtering for både og autocampere. Ny affaldsordning er indført. Bedre anvisning på beholderne på dansk/tysk/engelsk. Indhegning ?
Beholdere kun for sejlerne !
Der bliver påsat piktogrammer.
Drøftet indhegning med adgangskort (havnekort) for at undgå misbrug fra andre end havnens brugere. Forventes løst næste år(2024).
Referat 22. november 2024
Faaborg Havns brugerrådsmøde.
Fredag d. 22. nov. 2024 kl. 14.00
Sted: Havnekontoret
Deltagere: Sigurd L. Henriksen(brugervalgt), Niels Østergaard(Amatørfiskerne), Steen Povlsen (brugervalgt), Jes Graversen(Sejlklubben) afbud, Bent Ipsen ( Bådejerforeningen), Poul Erik Simonsen (Marna)Afbud, Michael Christensen(træskibsforeningen)Afbud Erik Schmidt (havnemester) Michael Christensen (havnens adm.)
Referat:
Fra Havnen:
- Skilte på permanent grøn gælder kun i juni, juli og august.
Havnen indførte tidligere ”altid grønt” skilt til sæsong 2024. Formålet er at når din båd ligger på pladsen, skal dit skilt være vendt til grønt. Du vender selv skiltet til rød, når du ved du kommer retur samme dag eller meget tidligt næste dag. Hvis du med 100% sikkerhed ved at du aldrig overnatter ude i sommermånederne, så kontakt havnekontoret og aftal at dit skilt altid er vendt til rødt. Ordningen er nu korrigeret til kun at gælde de 3 sommermåneder.
- Vinteropbevaring – hensyntagen til naboer ved slibning etc.
På baggrund af flere henvendelser om gener ved slibning m.m. når bådene står på land, skal vi endnu engang opfordre til at der tages hensyn til hinanden når der slibes, males eller poleres på bådene. Husk at nødvendigt udstyr til slibning kan lejes af havnen.
- Ny større havnepriser for fastligger uden indskud i 2025.
For at imødekomme at havnen får økonomiske tab på havnelejere der ikke betaler deres havneleje eller hvis båd synker i havnen eller bådejer går bort, indføres fra 2025 en relativ stor stigning på 25 % for pladsleje uden indskud. Havnelejen stiger generelt med 1,37 % i 2025 som følge af nettoprisindekset.
Kommentar fra øvrigt Brugerråd: Vi er noget forundret over udformningen af reglerne, idet de tidligere drøftelser af emnet blev opfattet kun at skulle gælde for ny kontrakter om en havneplads. Reglerne sammenlignes i det udsendte nyhedsbrev med det en lejer betaler som indskud i en lejlighed. Det kan opfattes som om havnelejerne i fremtiden skal være ansvarlige for skader på bro og pæle m.m. Det ser brugerrådet ikke som en mulighed, idet pladserne også anvendes til gæstesejlere. Så hvem er skyldig i evt. skader?? Indskuddet står efter vor mening kun som sikkerhed for manglende havnebetaling og evt. at havnen påføres udgifter ved at båden synker og der ikke er forsikringsdækning til efterfølgende udgifter til bjærgning.
En så voldsom stigning meddelt efter opsigelsesfristen på 3 mdr. inden d. 1/1 er heller ikke i orden. Lejere der ikke ønsker at videreføre deres lejeaftale på ny betingelser kan først komme ud af kontrakten ved udgangen af 2025.
Da Brugerrådet ikke på forhånd er var involveret i det nøjagtige indhold i prisstigningerne kan vi ikke støtte de opstillede regler for indskud og opfordrer havnen til at vilkårene ændres efter nærmere drøftelser med brugerrådet. (der henvises til særlig skrivelse fra Brugerådet til havnen herom)
Fra brugerne:
- Hvad betyder kommunal selvforsikring i.f.t. havnens stormflodsudgifteer? Er der en kommunal pulje?
Der er ikke en kommunal pulje. Havnen har fået de fleste af stormflodsudgifterne dækket via Naturskaderådets stormflodssikring samt egne tegnede brandforsikringer på bygninger.
- Plan for opfyldning på Munkholm?
Planen er etablering af 15 autocamperpladser. Der arbejdes videre med opfyldningen i.f.t. næromgivelserne, kloakker m.m.
- Bo i båden – hvad gælder i Faaborg?
Iflg. nugældende havneregler må man bo i båden op til 3 mdr. og skal i disse tilfælde betale et månedligt beløb til renovation, rengøring m.m. Folkeregisterreglerne tillader dog at bådejere kan tilmeldes på havnen med adresse på havnekontoret. Havnen er positiv overfor at bo fast i båden. Der arbejdes på at få en politisk holdning til spørgsmålet så der er klare retningsregler på området.
- El på vinterpladser – lukketider ønskes drøftet (brandforebyggelse). Herunder også tæthed i opstillingen.
På vinteropbevaringspladserne er der ur på elforsyningen. Der er fremover aftale om at de skal afbryde ellen fra kl. 1800 til kl. 0700 i månederne november til og med marts for at forhindre at brand kan opstå om natten i glemte el-tilkoblinger. De både der har tilført el kabler, opfordres til at trække dem helt ud af standeren når de ikke er til stede, dels p.g.a. sikkerhed men også så andre kan benytte de få strømstik, som vinteropbevaringspladserne indeholder.
Drøfter tætheden i bådopstillingen der bevirker at der ikke kan anvendes rullestilladser ved forårsarbejdet. Havnen tager det til efterretning i forhold til pakning/løsningsmuligheder næste år.
Den enkelte bådejer der har bekymringer om forsikringsdækning ved den tætte bådopbevaring henvises til at kontakte sit forsikringsselskab for at høre om de har særlige regler.
- Toiletters tilstand på havnen
Der er klager over toiletforholdene på Værftsvej og på Vestkajen som vurderes som ikke tidsvarende. Havnen har ikke planer om renovering af toiletterne på Værftsvej idet man afventer en afklaring om hvad der etableres på slagteriet af offentlige toiletter. Autocampere og sejlere henvises til de ny toiletforhold ved Kompasset. Vedrørende toilet/badeforholdene på Vestkajen er der indhentet overslag på en total renovering der vil beløbe sig til ca. 1,3 mill. kr. Havnen har ikke p.t. midler til en sådan udgift.
- Båd og Motors areallejekontrakt – hvor meget omfatts afvinteropbevaringsarealet?
Båd og motor har fået ny lejekontrakt på arealet hvor de ligger. Det kommer ikke til at reducere Havnens vinteropbevaringspladser væsentligt.
- Masteskur ved sejlklubben.
Det ser ud til at der kan laves en langtidsaftale om Havnens brug af vores tidligere masteskur med Sejlklubben. Havnen arbejder på det.
- Sigurd er som formand for Brugerrådet med i arb. gruppe omkring slagteribygningens fremtid.
Sigurd orienterer om opgaven.
Kommende møder i 2025:
Marts 2025:
Ordinært møde d. 26. marts kl. 16-18 -18-19 sandwich til brugerrådet/vært havnen – 19-21 Årsmøde
Havnens årsmøde for alle brugere d. 26. marts kl. 19-21 incl. kaffe og kage
Juni 2025:
Ordinært Brugerrådsmøde Lørdag d. 14. juni kl. 0900-1100. Dagen står som officiel ”Havnens dag” så kl 1200 ? kunne vi evt. lave noget ”havnesocialt” for alle inkl, pølser og brød, samt at nogen står for salg af øl og vand. Vi afholdte det Grundlovsdag i år 5. juni. Det er en torsdag i 2025, så den dato kan vi også sagtens gøre det fra 1400-1600 og traktement efterfølgende. Drøftes på mødet i marts.
September 2025:
Ordinært Brugerådsmøde: Fastlægges når vi kender datoen for TMU (kommunens teknik og miljøudvalg) møde.
November 2025:
Ordinært Brugerrådsmøde: Onsdag d. 19. nov. Kl. 1400-1600 incl. julefrokost.
Punkter der afventer afklaring:
- Nyt masteskurs placering.
P.t. ser det ud til at kommunen har indtegnet nyt masteskur i sammen-
hæng med Båd og Motors udbygning. Da deres udbygningstidsplan er
usikker, gør det masteskursanlæg svær at planlægge da bygningerne er
sammenhængende.
Havnen har tanker om i stedet at placere masteskuret langs med bro 1.
Seneste: Båd og motors ny lejekontrakt med Havnen ser ikke ud til at
reducere antallet af vinteropbevaringspladser væsentligt .
Nyt masteskur:
Der er sandsynligvis mulighed for at lave en længerevarende lejeaftale med
Sejlklubben om Havnens tidligere masteskur ved Sejlklubben.
- Forbedring af rampeforhold – bedre plads ved anlægsbro.
Et par pæle som broforlængelse kunne være en rimelig billig løsning for plads til 2 både. Havnen vurderer muligheden ved næste pæleslåning.
- Pullerter på de gamle broer i marinaen: Har været drøftet før, af hensyn til at gøre det lettere for ældre sejlere at fortøje. Det blev besluttet at erfaringer fra de ny broer i inderhavnen skulle danne grundlag for evt. samme ordning kunne bruges i marinaen. Der er gode erfaringer fra de ny broer i inderhavnen som kan overføres til broerne i marinaen. Der er imidlertid forbundet en udgift hermed som havnen skal kunne indarbejde i budgettet.
Havnen oplyser at det kun er 3 af broerne der eventuelt har behov for pullerter. Ønsket vil løbende blive vurderet i.f.t. budgettet.
Under ekstremt højvande vil sikring af fortøjninger lettes.
- Udhængsskabe til opslag
Skabene trænger til en renovering. Havnen arbejder videre med det.
Dec. 2024: Havnen er forevist billeder af den aktuelle dårlige tilstand. Havnen
lover inden næste møde i marts 2025 at få udbedret skabene.
- Affaldshåndtering for både og autocampere. Ny affaldsordning er indført. Bedre anvisning på beholderne på dansk/tysk/engelsk. Indhegning ?
Beholdere kun for sejlerne !
Der bliver påsat piktogrammer.
Drøftet indhegning med adgangskort (havnekort) for at undgå misbrug fra andre end havnens brugere. Forventes løst næste år(2024).
Brugermøde - Referat 3. februar 2025
Faaborg Havns brugerrådsmøde.
Mandag d. 3. feb. 2025 kl 16.30-18.00
Sted: Havnekontoret
Deltagere: Sigurd L. Henriksen(brugervalgt), Niels Østergaard(Amatørfiskerne), Steen Povlsen (brugervalgt), Jes Graversen(Sejlklubben) Bent Ipsen ( Bådejerforeningen), Poul Erik Simonsen
(Marna), Michael Christensen(træskibsforeningen)(afbud) Erik Schmidt (havnemester) Michael Christensen (havnens adm.)
Referat:
Fra Havnen:
- Hvordan undersøger Brugerrådets medlemmer om deres bagland bakker op om en mulig beslutning?
- Runde hvor de enkelte medlemmer forklarer hvordan man har kontakt til sit bagland og afstemmer holdninger.
- Skal personer med folkeregisteradresse på havnen tilbydes en plads i Brugerrådet? (pt. Tæller de i alt 3 pax) I Brugerrådets vedtægter står: ”Brugerrådet sammensættes således: 1 repræsentant fra hver af de maritime foreninger”.
- Brugerrådet vurderer ift vedtægternes ordlyd at såfremt “personer med folkeregisteradresse på havnen” ønsker at blive repræsenteret i Brugerrådet kan de enten danne en forening som kan optages i Brugerrådet, eller vælge at stille op som kandidater til de 2 pladser der hvert anden år vælges blandt havnebrugere uden for de allerede repræsenterede foreninger.
- Sober sagsbehandling/debat indenfor Brugerrådet versus offentlig knap så sober debat på SoMe( sociale medier)
- Havnemester giver udtryk for at der i forbindelse med sagen om havnetakststigningen i nov/dec måned, til tider har været en usaglig og knap så sober debat på bl.a. Facebook siden ”Sejlere i Faaborg”.
Brugerrådet fik den opfattelse, at de også omfattes af denne kritik. Brugerrådet har i et forsøg på at tydeliggøre debatten deltaget i nogle af indlæggene med oplysende kommentarer. Brugerrådet er ikke gået ind i alle indlæg og kommentarer, men har med indlæg forsøgt at holde debatten mest mulig sober.
- Havnemester giver udtryk for at der i forbindelse med sagen om havnetakststigningen i nov/dec måned, til tider har været en usaglig og knap så sober debat på bl.a. Facebook siden ”Sejlere i Faaborg”.
Fra brugerne:
- Havnens vedligeholdelsesplan
Der er en vedligeholdelsesplan udarbejdet i 2019. Der er behov for en ny plan. Havnen kontrollerer hvert forår samtlige pæle og udskifter dem der knækker. Dertil bliver pælene løbende kontrolleret gennem sæsonen og ved henvendelser fra brugerne. Knækker en pæl midt i sæsonen, kan det være svært/umuligt at få pæleslåningsfirmaet til at komme for at slå nogle få pæle.
- Havnens strategiplan (gods – turister)
Havnen arbejder løbende på flere anløb af erhvervsskibe (gods/turister) for at øge havnens aktiviteter og indtjening. Desuden arbejdes der kontinuerligt på at få Faaborg havn mest muligt på landkortet for både erhverv og turisme, bl.a. med sloganet: Havnen hvor næsten alt kan lade sig gøre.
- Havnens økonomi (kommunens budget/regnskab)
Brugerrådet har et ønske om at se hovedtal for havnens årlige budget.
Havnen udarbejder et skema med nogle overordnede tal for
Havnens regnskab.
- Drøftelse af om indskud for en havneplads er en god ide – ud fra et konkurrencehensyn til andre havne.
Havnen fastholder mht økonomisk sikkerhed for potentielle efterladte både, at indskud for fremtidige fastliggere fastholdes.
- Takstsammenligning med andre havne. Bilag vedhæftet.
Til orientering - Der kan dog ikke sammenlignes 1 til 1, da der er
forskellige parametre som enten er inclusiv eller eksklusiv for den
enkelte havn.
- Afklaring på nyt masteskur – langtidsleje v/Sejlklubben ?
Havnen afventer et godt tilbud på en langtidskontrakt (10 år) fra Sejlklubben.
- Takststigningsprocessen – hvad kan vi lære af forløbet?
Væsentlige ændringer/tiltag tydeliggøres fremadrettet på
Brugerrådets dagsorden.
- Status mødekalender 2025 – herunder TMU mødet
Se aftaler nedenfor under kommende møder.
- Henvendelse fra havnebruger vedr. ”Kompasset”- foreslår det fremover anvendt til havnestue for sejlerne/gæster.
Havnen forsøger at genudleje “Kompasset” snarest muligt, når
der foreligger en endelig afklaring med nuværende lejer.
- Amatørfiskerne meddeler at Niels Østergaard fremover erstattes af Anders Høj som repræsentant for Amatørfiskerne.
Kommende møder i 2025:
Marts 2025:
Havnens årsmøde for alle brugere d. 26. marts kl. 19-21 incl. kaffe og kage
Brugerrådet mødes kl. 18.30 Sted: tilgår
April 2025:
Onsdag d. 23. april KL. 15.30-17.00 Møde med Teknik og miljøudvalget (TMU)
Maj 2025:
Ordinært møde Onsdag d.14. maj kl. 15.00
September 2025:
Ordinært møde: onsdag d. 17. september kl. 14-16
November 2025:
Ordinært Brugerrådsmøde: Onsdag d. 19. nov. Kl. 14.00-16.00 incl. julefrokost.
Punkter der afventer afklaring:
- Nyt masteskurs placering.
P.t. ser det ud til at kommunen har indtegnet nyt masteskur i sammenhæng med Båd og Motors udbygning. Da deres udbygningstidsplan er usikker, gør det masteskursanlæg svær at planlægge da bygningerne er sammenhængende.
Havnen har tanker om i stedet at placere masteskuret langs med bro 1. Seneste: Båd og motors ny lejekontrakt med Havnen ser ikke ud til at
reducere antallet af vinteropbevaringspladser væsentligt. Der er
sandsynligvis mulighed for at lave en længerevarende lejeaftale
med Sejlklubben om Havnens tidligere masteskur ved Sejlklubben.
- Forbedring af rampeforhold – bedre plads ved anlægsbro.
Et par pæle som broforlængelse kunne være en rimelig billig løsning for plads til 2 både. Havnen vurderer muligheden ved næste pæleslåning.
- Pullerter på de gamle broer i marinaen: Har været drøftet før, af hensyn til at gøre det lettere for ældre sejlere at fortøje. Det blev besluttet at erfaringer fra de ny broer i inderhavnen skulle danne grundlag for evt. samme ordning kunne bruges i marinaen. Der er gode erfaringer fra de ny broer i inderhavnen som kan overføres til broerne i marinaen. Der er imidlertid forbundet en udgift hermed som havnen skal kunne indarbejde i budgettet. Havnen oplyser at det kun er 3 af broerne der eventuelt har behov for pullerter. Ønsket vil løbende blive vurderet i.f.t. budgettet. Under ekstremt højvande vil sikring af fortøjninger lettes.
- Udhængsskabe til opslag
Skabene trænger til en renovering. Havnen arbejder videre med det.
Dec. 2024: Havnen er forevist billeder af den aktuelle dårlige tilstand. Havnen lover inden næste møde i marts 2025 at få udbedret skabene.
- Affaldshåndtering for både og autocampere. Ny affaldsordning er indført.
Bedre anvisning på beholderne på dansk/tysk/engelsk. Indhegning ?
Beholdere kun for sejlerne !
Der bliver påsat piktogrammer.
Drøftet indhegning med adgangskort (havnekort) for at undgå misbrug fra andre end havnens brugere. Forventes løst næste år(2024).
Brugermøde - Referat 14. maj 2025
Faaborg Havns brugerrådsmøde.
Onsdag d. 14. maj 2025 15.00 – 16.30
Sted: Havnekontoret
Deltagere: Sigurd L. Henriksen (brugervalgt), Anders Høj (Amatørfiskerne), Steen Povlsen (brugervalgt), Jes Graversen (Sejlklubben) Bent Ipsen (Bådejerforeningen), Poul Erik Simonsen
(Marna), Tommy Tandrup Jacobsen (Træskibsforeningen)afbud, Erik Schmidt (havnemester) Michael Christensen (havnens adm.)
Referat:
Fra Havnen:
- Havnens økonomi
I forhold til budgettet forventes et merforbrug i.f.t. væsentlige merudgifter til landstrømsanlæg, tilstandsrapport og vedligeholdelsesplan samt ekstraordinære reparationer ved estakaden i Marinaen (bro 7).
- Igangværende og nye tiltag
Indhentning af tilbud på reparation af estakaden samt tilstandsrapport.
Bøjdenfærgen Mercandia IV kommer til at ligge over i Faaborg havn om natten i sommerperioden.
- Indkomne forslag
Borde/bænkesæt til Kulturhavnen – 3 stk. bliver opsat – Kulturhavnen sørger for tyverisikring.
Forsikringsforhold på skibe i Kulturhavnen skal kontrolleres og være i orden. Havnen følger op på det.
- Slibning på vinterpladser og heraf endnu en opfordring til at tale ordentligt.
En fastligger har på uheldigvis været årsag til slibestøvsskader på omkringstående både på vinteropbevaringspladsen. Det gav desværre anledning til en lettere ophedet debat havnebrugerne imellem. Sagen er nu forsikringsmæssigt afklaret i.f.t. de ramte både. Havnen oplyser at bådejere der planlægger større arbejder på båden gennem vinteren, skal oplyse det ved optagning og vil har mulighed for at aftale en vinterplads hvor arbejdet ikke vil genere nabobåde.
Med episoden in mente, så husk at vi alle er mennesker samt, at det er menneskeligt at begå fejl – endnu en opfordring til at tale ordentligt til hinanden også skriftligt.
- Værftsvej 15 - forretningsgangen for udleje.
Værftsvej 15 skal lejes ud igen, og der har været en udbudsrunde. Der er indkommet flere bud. Processen er endnu ikke afklaret.
- Lys i Marinaen på bro 5 og 6
Bruger har henvendt sig vedr. dårlig belysning. Havnen undersøger mulige løsninger.
Fra brugerne:
- Evaluering af møde med TMU – herunder Brugerrådets takstskrivelse til TMU.
På det årlige møde med Teknik og miljøudvalget hvor havnetakster blev drøftet blev der åbnet op for at Brugerrådet kunne komme med forslag til havnetakster inden næste budgetlægningsfase. Efterfølgende har Brugerrådet foreslået følgende ændringer til taksthæftet:
- Indskud for ny havnebrugere opgives. I stedet henlægger Havnen over f.eks 3-5 år – af budgettet – x antal kroner til at modstå udgifter til efterladte/sunkne/ skyldige både. Begrundelse for forslaget er at gøre det lettere at tiltrække ny havnelejere.
Kommentar fra havnen: Da havnen pt. kører med et overført underskud tilbage fra 2022, så er det desværre ikke muligt at udtage x antal kroner af budgettet.
- Give mulighed for økonomisk favorable prøve havnepladser på 1-3 mdr. for at tiltrække havnelejere til Faaborg. Sejlere fra andre dele af landet kunne således flytte deres båd i en længere periode til Faaborg. Ligeledes kunne en markedsføring i Tyskland med samme tilbud måske tiltrække nordtyske sejlere.
Kommentar fra havnen: Fint forslag som der allerede er mulighed for ved månedsleje – en mulig pris undersøges nærmere.
- Kranbilsudsætnings taksten opgives. Fungerer ikke i praksis. Effektiviseres ikke og kontrol ikke mulig.
Kommentar fra havnen: Der arbejdes på en mulig løsning for håndhævelse.
- Opkrævning af op- og isætning m.m. kunne måske reduceres til en gang årlig frem for 2 årlige regninger. Mindre administration.
Kommentar fra havnen: Fint forslag som tages til efterretning.
- Stativleje prisen skal nytænkes.
Kommentar fra havnen: Der arbejdes på en mere overskuelig model.
- Kvadratmeterprisen for ”gamle kontrakter” fejlberegnet. Tilrettes.
Kommentar fra havnen: Der har været noget forvirring på det område (gamle, nye og helt nye kontrakter både med og uden indskud). Der arbejdes hen imod en mere ensartethed for pladslejen, som gerne skulle være fuldt implementeret i 2029.
- Takster/Vederlag for både med adresse på havnen effektiviseres. Foreslås også for både der udlejes gennem BNB. Begrundelse: Øget forbrug af serviceforanstaltninger med deraf følgende udgifter til renholdelse.
Kommentar fra havnen: Der afventes en udmelding fra politisk hold.
Jævnfør møde med TMU samles op i.f.t. det der blev nedskrevet som havnemesteren skulle følge op på. Herunder leje af Sejlklubbens masteskur. Havnen forhandler med Sejlklubben om lejebetingelser for en langtidskontrakt.
Desuden anvendelse af gruspladsen/mulige områder ved Tulipbygningen til vinteropbevaring af både. Havnen tager det op på møde med TMU i juni md.
Brugerrådets oplæg til TMU om takstændringer drøftes. Havnen deler ikke brugerrådets ide om at indskud opgives til fordel for en af havnen afsat pulje til modgåelse af udgifter ved forladte både.
- Arealtakststigning på bådpladser 2025?
Havnen arbejder på en afklaring inden næste møde.
- Brugerbetaling ved vognmandsisætning. Forslag om at det ophører da det ikke håndhæves/respekteres.
Havnen fastholder at taksten opkræves. Havnen vil være mere aktiv i.f.t. vognmændene.
- Opkræves mdl. Betaling for personer med fast adresse i båden jf. takstregulativet? Hvad med BNB udlejning?
Politisk afklaring mangler til fast ophold i båden med adresse på havnen. Havnen vil gå i dialog med åbenlyse BNB udlejere om en løsning.
- El betalingsstandere på molerne – alternativer?
Evt. overgang til all-inclusive priser med el og bad. Punktet drøftet og Havnen kigger på alternativer.
- Havnebrugeres kontaktmulighed med Brugerrådet – Egen Hjemmeside? Havnens hjemmeside? Andre muligheder?
Der oprettes en mailadresse til ”Brugerrådet” så havnebrugere lettere kan kommunikere med Brugerrådet.
- Forslag fra bruger: Flytte boderne på Havnegade til ISPS arealet der så reduceres.
Boderne på Havnegade sorterer ikke under havnen. Henvendelse skal ske til kommunen herom. ISPS arealet er Havnen ikke interesseret i at opgive noget af, da det ønskes at kunne bruges til erhvervsaktiviteter.
ISPS arealet er meget nemt at nedlægge, men relativt omfangsrigt at etablere igen. ISPS området er et ON/OFF anlæg, som relativt nemt kan benyttes til andre aktiviteter, når der ikke anløber skibe i international fart.
- Opsamling på nedenstående punkter der afventer afklaring.
Udsat til næste møde.
- Cykling og løbehjul på broerne.
Der henstilles til at tage hensyn til andre brugere. Alternativt at rette henvendelse til havnens personale om problemet, såfremt det er fastliggere der er årsag til generne. Man kan godt starte dialogen selv, men hvis der opstår udfordringer, så lad havnens myndighed tage dialogen.
Kommende møder i 2025:
September 2025:
Ordinært møde: onsdag d. 17. september kl. 14-16
November 2025:
Ordinært Brugerrådsmøde: Onsdag d. 19. nov. Kl. 14.00-16.00 inkl. julefrokost.
Punkter der afventer afklaring:
- Nyt masteskurs placering.
P.t. ser det ud til at kommunen har indtegnet nyt masteskur i sammenhæng med Båd og Motors udbygning. Da deres udbygningstidsplan er usikker, gør det masteskursanlæg svær at planlægge da bygningerne er sammenhængende.
Havnen har tanker om i stedet at placere masteskuret langs med bro 1. Seneste: Båd og motors ny lejekontrakt med Havnen ser ikke ud til at
reducere antallet af vinteropbevaringspladser væsentligt. Der er
sandsynligvis mulighed for at lave en længerevarende lejeaftale
med Sejlklubben om Havnens tidligere masteskur ved Sejlklubben.
- Forbedring af rampeforhold – bedre plads ved anlægsbro.
Et par pæle som broforlængelse kunne være en rimelig billig løsning for plads til 2 både. Havnen vurderer muligheden ved næste pæleslåning.
- Pullerter på de gamle broer i marinaen: Har været drøftet før, af hensyn til at gøre det lettere for ældre sejlere at fortøje. Det blev besluttet at erfaringer fra de ny broer i inderhavnen skulle danne grundlag for evt. samme ordning kunne bruges i marinaen. Der er gode erfaringer fra de ny broer i inderhavnen som kan overføres til broerne i marinaen. Der er imidlertid forbundet en udgift hermed som havnen skal kunne indarbejde i budgettet. Havnen oplyser at det kun er 3 af broerne der eventuelt har behov for pullerter. Ønsket vil løbende blive vurderet i.f.t. budgettet. Under ekstremt højvande vil sikring af fortøjninger lettes.
- Udhængsskabe til opslag
Skabene trænger til en renovering. Havnen arbejder videre med det.
Dec. 2024: Havnen er forevist billeder af den aktuelle dårlige tilstand. Havnen tilstræber at få udbedret skabene hurtigst muligt.
- Affaldshåndtering for både og autocampere. Ny affaldsordning er indført.
Bedre anvisning på beholderne på dansk/tysk/engelsk. Indhegning?
Beholdere kun for sejlerne!
Der bliver påsat piktogrammer.
Drøftet indhegning med adgangskort (havnekort) for at undgå misbrug fra andre end havnens brugere.
Brugermøde - Referat 17. september 2025
Faaborg Havns brugerrådsmøde.
Onsdag d. 17. september 2025 15.30 – 17.30
Sted: Havnekontoret
Deltagere: Sigurd L. Henriksen (Brugervalgt), Anders Høj (Amatørfiskerne), Steen Povlsen (Brugervalgt), Jes Graversen (Sejlklubben) Bent Ipsen (Bådejerforeningen), Poul Erik Simonsen
(Marna), Tommy Tandrup Jacobsen (Træskibsforeningen), Erik Schmidt (Havnemester) Michael Christensen (Havnens adm.)
Referat:
Fra Havnen:
- Havnens økonomi
Havnen er p.t. ved at lave budgetopfølgning for 2025 som endnu ikke er helt afsluttet. Overnatning af gæstesejlere og autocampere ligger p.t. lidt over forrige år. Kravet om indskud for ny havnebrugere fastholder havnen a.h.t. økonomisk sikkerhed. Der er pt ca. 40-45 ledige havnepladser.
- Igangværende og nye tiltag
Fem ny Sikkerhedsstiger fra Tryg fonden er ved at blive monteret. Der arbejdes med et ekstra foreningshus på Munkholm under Træskibsforeningen, som dog også kan anvendes af andre foreninger. Træskibsforeningen foreslår at kulturhavnen skifter navn til Træskibshavnen. Havnen foreslår Maritim kulturhavn hvilket der nikkes til fra brugerrådet. Maritimt kolonihaves hus placeret på arealet på Munkholm. Der er forslag om flytning af de små træhuse ved fiskernes opmagasineringsplads.
- Indkomne forslag - intet
Fra brugerne:
- Estakadens fremtid på baggrund af tilsyneladende tilbagevendende store vedligeholdelsesudgifter? (medtaget under pkt. 2 nedenfor)
- Havnearealers vedligeholdelse – aftaler – plan – herunder det hvide bolværk ved indsejlingen til gl havn.
Havnen har en samlet vedligeholdelsesplan på ønskelisten. Udgifterne ifm. udarbejdelsen heraf er dog væsentlige. I planen vil der også indgå Estakadens istandsættelse, som desværre også ser ud til at beløbe sig til flere hundrede tusind kroner. På mødet vendes problematikken med en mulig løbende stor udgift til Estakaden p.g.a. den konstruktionsform den har. Her vendes også muligheden for at Estakaden helt fjernes hvis udsigterne er en løbende voldsom udgift.
- Drøftelse og gennemgang af ny vedtægter for Brugerrådet. Vedtægterne lægger op til en udvidelse af rådet med repræsentanter fra havnerelaterede virksomheder og lejere af havnearealer. Det har været Brugerrådets vurdering, at en udvidelse af interessenter kunne styrke Brugerrådets muligheder for at blive hørt både administrativt og politisk. Vedtægterne er under administrativ og politisk vurdering i kommunen. Brugerrådets formand og sekretær har været inviteret til møde i kommunen mht. drøftelse af indholdet i de foreslåede vedtægter og hvilke fordele og risici de kan indeholde. Vi aftalte at de ny vedtægter skulle drøftes på dette Brugerrådsmøde med efterfølgende tilbagemelding til kommunens administration. Vedtægterne er vedhæftet.
Brugerrådet beslutter at lave et nyt udkast til Vedtægter på baggrund af drøftelsen i dag. Formand og sekretær udarbejder ændringer til forelæggelse på næste møde i november. Der er overvejende stemning for at omskrive vedtægterne til at virksomheder og havnelejere ikke indgår i Havnerådet. Der lægges op til et fortsat/gensidigt samarbejde mellem havnen og virksomheder og havnelejere. Formanden orienterer virksomheder og havnelejere om brugerrådets ændrede oplæg.
- Havnerundering mht. betalingskontrol contra skilte på broerne om betaling straks efter ankomst – ellers ekstrabetaling på 100 kr. ved kontrol. Mål: reduktion af udgifter.
Brugerrådet vurderer der måske kan spares ressourcer på runderingen ved at der opsættes skilte med betaling eksempelvis efter 2 timer med anvisning på hvor automater er opstillet.
- Munkholm – autocamperpladser – Faaborg fjordhave – vand – el -toiletforhold. Foreningshus placering.
Havnen arbejder intenst på etablering af 18 nye pladser på Munkholm. Der mangler endelig sagsbehandling og svar fra kommunen. Faaborg Fjordhave opstiller foreningshus på Munkholm da en planlagt placering på fiskernes opmagasineringsplads er umuliggjort pga.. grundens påviste forurening.
- Havnens budgetoplæg for 2026? Sidste år blev priserne fremskrevet med pristallet + afrunding til nærmeste 5 eller 10 krone. Afrundingen betyder over år at prisen stiger uforholdsmæssigt i.f.t. pristallet. Det anbefales at der kun afregnes til nærmeste krone.
Udsat til næste møde.
- Kvadratmeterprisen for ”gamle kontrakter” fejlberegnet. Tilrettes. Status?
Takster for gl. kontrakter reguleres så de efter 5 år (i 2029) svarer til de alm. takster.
- Forslag til havneregulativ.: Både som ligger på lejet plads i Havnen må til enhver tid være sødygtige – det vil sige kunne sejle til enhver tid. Der findes flere både ved bl.a. bro 7 som bestemt ikke er sødygtige og ikke har forladt pladsen i flere år. Risikoen for at de synker er stor. Havnen må kunne pålægge ejere en plan for vedligeholdelse?
Udsættes til næste møde.
- Bådopbevaring vinter på gruset ved Faaborg bådebyggeri. Politisk afklaring? (vand + el?) – Plan for brandvej ved vinteropbevaring på pladsen ved Båd og Motor.?
Udsat til næste møde.
- Opmagasinering af skrottede både – andre opbevaringspladser a.h.t. det visuelle ved indsejlingen til havnen?
Havnen påtænker anden placering evt. uden for havnens område.
- Forslag fra bruger: Grøn/røde skilte med datomarkering
Udsat til næste møde
- Er der nyt om politisk holdning til regler for fast adresse i båd. Herunder effektuering af takstbladets månedlige takst for fast ophold / Airbnb?
Politisk afklaring mangler til fast ophold i båden med adresse på havnen. Havnen vil gå i dialog med åbenlyse Airbnb udlejere om en løsning. NYT?
Udsættes til næste møde
- Havnebrugeres kontaktmulighed med Brugerrådet – Egen Hjemmeside? Havnens hjemmeside? Andre muligheder?
Der blev på sidste møde besluttet at oprette en mailadresse til ”Brugerrådet” så havnebrugere lettere kan kommunikere med Brugerrådet.
Konklusion/ Funktion og arbejdsfordeling?
Brugerrådet beslutter at der ikke sættes gang i en mailadresse til brugerrådet. Brugerne henvises til fysisk at kontakte medlemmerne.
- Opsamling på nedenstående punkter der afventer afklaring.
Udsættes til næste møde
Kommende møder i 2025:
November 2025:
Brugerrådsmøde: onsdag d. 19. nov. Kl. 15.30-17.30 inkl.. julefrokost.
Punkter der afventer afklaring:
- Nyt masteskurs placering.
P.t. ser det ud til at kommunen har indtegnet nyt masteskur i sammenhæng med Båd og Motors udbygning. Da deres udbygningstidsplan er usikker, gør det masteskursanlæg svær at planlægge da bygningerne er sammenhængende. Havnen har tanker om i stedet at placere masteskuret langs med bro 1. Seneste: Båd og motors ny lejekontrakt med Havnen ser ikke ud til at reducere antallet af vinteropbevaringspladser væsentligt. Der er sandsynligvis mulighed for at lave en længerevarende lejeaftale med Sejlklubben om Havnens tidligere masteskur ved Sejlklubben.
- Forbedring af rampeforhold – bedre plads ved anlægsbro.
Et par pæle som broforlængelse kunne være en rimelig billig løsning for plads til 2 både. Havnen vurderer muligheden ved næste pæleslåning.
- Pullerter på de gamle broer i marinaen: Har været drøftet før, af hensyn til at gøre det lettere for ældre sejlere at fortøje. Det blev besluttet at erfaringer fra de ny broer i inderhavnen skulle danne grundlag for evt. samme ordning kunne bruges i marinaen. Der er gode erfaringer fra de ny broer i inderhavnen som kan overføres til broerne i marinaen. Der er imidlertid forbundet en udgift hermed som havnen skal kunne indarbejde i budgettet. Havnen oplyser at det kun er 3 af broerne der eventuelt har behov for pullerter. Ønsket vil løbende blive vurderet i.f.t. budgettet. Under ekstremt højvande vil sikring af fortøjninger lettes.
- Affaldshåndtering for både og autocampere. Ny affaldsordning er indført.
Bedre anvisning på beholderne på dansk/tysk/engelsk. Indhegning?
Beholdere kun for sejlerne!
Der bliver påsat piktogrammer.
Drøftet indhegning med adgangskort (havnekort) for at undgå misbrug fra andre end havnens brugere. Forventes løst næste år (2024).